Wnioski
Konsensus Diabetes Innovations Day – pierwsze spotkanie grupy roboczej, 18.11.2017 r. w Warszawie
18 listopada w Warszawie odbyła się debata ekspertów na temat wykorzystania nowych technologii w diabetologii. W dyskusji udział wzięło blisko 30 osób, a wśród nich lekarze, pielęgniarki, edukatorzy, przedstawiciele środowisk pacjenckich, twórcy nowych mediów i rozwiązań technologicznych. Debata Diabetes Innovations Day jest powiązana z planowanym programem Nowoczesna Diabetologia – Forum Nowoczesnej Diabetologii, którego celem jest utworzenie w Polsce kompleksowego modelu opieki nad osobami chorującymi na cukrzycę wspartego nowoczesną, już dostępną technologią.
Oto kierunki i zadania wytyczone na 2018 rok:
1. Edukacja diabetologiczna pacjentów:
• uaktualnienie i uatrakcyjnienie obecnie obowiązującego programu edukacji w zakresie podstawowej wiedzy diabetologicznej – dostosowanie do wieku pacjenta, zaawansowania jego choroby, możliwości i chęci współpracy, eliminacja papierowego dzienniczka, możliwość kontynuacji edukacji w późniejszym okresie trwania choroby (follow up)
• wyrównanie szans w dostępie do wysokiej jakości edukacji w zakresie nowych technologii (edukacja dostępna dla wszystkich pacjentów)
• wsparcie dla pacjenta w zakresie korzystania z telemedycyny, nowych technologii i interpretacji danych (szkolenie z obsługi urządzeń, filmy instruktażowe)
• motywowanie pacjentów do zaangażowania się w proces edukacji (aktywizujące techniki nauczania, lekcje online)i integracji (portale społecznościowe) służącej wspólnym inicjatywom, np. turnusom rehabilitacyjnym dla dzieci z cukrzycą integracja środowisk edukacyjnych
2. Edukacja diabetologiczna personelu medycznego, edukatorów społecznych opiekunów w placówkach szkolno-wychowawczych:
• edukacja w zakresie podstawowej wiedzy diabetologicznej (szkolenia dla lekarzy i pielęgniarek w ramach podnoszenia kwalifikacji, kursy specjalistyczne dla edukatorów, szkolenia dla opiekunów (rodziców, nauczycieli) chorych na cukrzycę) – konieczne nawiązanie kontaktów z ośrodkami szkoleniowymi i dyrekcją placówek
• upowszechnienie różnych form nowoczesnego kształcenia (szeroko dostępne informacje o nowych możliwościach edukacyjnych, prezentacje zachęcające do korzystania z nowych form kształcenia)
• wprowadzenie różnych form kształcenia dla zespołów diabetologicznych w zakresie stosowania nowych technologii oraz analizy i interpretacji danych (szkolenia i instruktaże dotyczące maksymalnego wykorzystania dostępnych technologii)
3. Telemedycyna i nowe technologie w diabetologii, aplikacje, gry komputerowe, serwisy społecznościowe
• edukacja w zakresie zalet nowoczesnych rozwiązań – eLearning, eWizyty, eMotywacja, eHelp, aplikacje umożliwiające zdalny dostęp do danych z CGM (Continuous Glucose Monitoring), systemu Nightscout, diety online (oszczędność czasu i pieniędzy, zmniejszenie kolejek oczekujących na wizyty, lepsza kontrola cukrzycy, spadek liczby absencji chorego w szkole/pracy, wzrost motywacji i poczucia bezpieczeństwa pacjentów) – skierowane do wszystkich grup osób docelowych, a więc bardzo zróżnicowane akcje informacyjne, promocyjne przy okazji wydarzeń o tematyce diabetologicznej oraz za pośrednictwem różnych kanałów komunikacji, w tym także za pośrednictwem placówek opieki medycznej
• upowszechnienie wśród wszystkich zespołów terapeutycznych (dotarcie do palcówek i zespołów terapeutycznych, które do tej pory nie stosowały tego typu rozwiązań)
• opracowanie rozwiązań usprawniających pracę pielęgniarek/edukatorów, np. program komputerowy zawierający plan działania oraz historię edukacyjną pacjenta z cukrzycą (pozwoli to na bardziej efektywne wykorzystanie czasu wizyty), z możliwością przypisania chorego do jednej pielęgniarki edukacyjnej
• współpraca z producentami nowych technologii w kwestii standaryzacji danych i kompatybilności urządzeń (zwiększenie ich dostępność dla pacjentów, łatwiejsza analiza i interpretacja danych, ujednolicenie raportów z danymi, wspieranie pacjentów w obsłudze technologii)
• współpraca z producentami istniejących aplikacji i gier mająca na celu wzbogacenie ich o treści edukacyjne z zakresu diabetologii (nakładki)
• współpraca ze środowiskiem inżyniersko-informatycznym w zakresie stworzenie narzędzi edukacyjnych o wysokiej jakości ze wsparciem merytorycznym ekspertów, umożliwiających personalizację i biorąca pod uwagę wyniki badań laboratoryjnych użytkownika; wprowadzanie nowych udogodnień w urządzeniach – automatyczna analiza danych CGM, w czasie rzeczywistym; opracowanie systemu wspierania decyzji – stworzenie uniwersalnej platformy do analizy danych, która rozpoznaje pewne wzorce (przyczyny) i sugeruje lekarzowi i samemu pacjentowi podjęcie pewnych działań
• współpraca ze specjalistami w zakresie marketingu i wprowadzania produktów na rynek
• konieczność ciągłej współpracy całego środowiska diabetologicznego w celu wymiany bieżących informacji na temat ich własnych potrzeb i pojawiających problemów (Diabetes Innovations Day)
4. Rozwiązania formalne i systemowe
• nawiązanie współpracy z przedstawicielami Ministerstwa Zdrowia w zakresie inicjowania projektów i sformalizowania niektórych rozwiązań (refundacja telemedycyny, rozliczanie eWizyt, edukator jako niezależny zawód z osobnym gabinetem do pracy, edukacja diabetologiczna w koszyku świadczeń gwarantowanych (element Standardów Holistycznej Edukacji Diabetologicznej (SHED), dofinansowanie urządzeń)
• współdziałanie z Polskim Towarzystwem Diabetologicznym w zakresie patronatu oraz realizacji projektów edukacyjnych i poprawy opieki nad pacjentem z cukrzycą
• współdziałanie z placówkami szkolno-wychowawczymi mające na celu przeszkolenie nauczycieli lub/i wprowadzenie do placówek edukatora do spraw diabetologii, akcje edukacyjne/pogadanki mające na celu podnoszenie świadomości na temat cukrzycy wśród uczniów/rodziców/nauczycieli
Założenia programu Nowoczesna Diabetologia – kluczowe elementy:
• profesjonalny serwis nowoczesnadiabetologia.pl – nowy serwis o charakterze poradnikowym, poświęcony korzystaniu z nowoczesnej, dostępnej technologii, wspierany merytorycznie przez grono specjalistów z dziedziny medycyny, edukacji, pielęgniarstwa i dietetyki oraz psychologii.
• koncepcja wzorcowej przychodni nowoczesnego diabetologa - opracowanie wytycznych określających sposób opieki nad pacjentami, wyposażenia, prowadzenia dokumentacji oraz wykorzystania nowoczesnych technologii w takiej placówce
• organizacja konferencji wzbogaconych o część warsztatową, w wybranych ośrodkach w Polsce - a w ramach wydarzenia w Poznaniu także kolejna edycja debaty Diabetes Innovations Day dla współpracy całego środowiska diabetologicznego
• uruchomienie ośrodka (akceleratora) DiabeTECH – centrum rozwoju, promocji i oceny nowych technologii w diabetologii zawierające bazę inicjatyw i kalendarz wydarzeń, oferujące współpracę z ośrodkami akademickimi, pomoc w pozyskaniu finansowania oraz w promocji nowych produktów i usług wprowadzanych na rynek; Platformy współpracy klinicystów, inżynierów, edukatorów, pacjentów
Opracowanie: Dr Andrzej Gawrecki, Adrian Szulczyński